Alla inlägg under maj 2007

Av Kicki EiderLeaf - 22 maj 2007 21:16

Finns det något vidrigare än att vara förkyld?!(Klart det det finns..men intä just NU...och intä för määäj : ))

Snor långt upp i hjärnan..snor i håret...snor i ögonen,snor som droppar ner på fötterna!

Halsen värker,det känns som att jag svalt småspik blandat med klorin,febrig och frossa ...äter alvedon som en hysterisk pillerknarkare.....men vad hjälper det??!

Gnäll,gnäll,gnäll.....känner mig som värsta Bitterfittan i dag!

Något finns det väl som som är/var bra idag?
Ja,flera saker...mina flickor kramade om mig och tyckte synd om mig för att jag var sjuk. Dom var och handlade Vicks Blå och Aftonbladet till mig...jag ska göra BLÖTA ikväll..Yla låg bredvid mig och pussades...fick en trevlig överaskning på posten...pappa ringde...hittade ett par örhängen som jag glömt bort...

Nu drar jag och Joshå,s flicka ut i skogen på en liten tur : )
F-k the snorig nose och att det svider i bröstet och bränner i halsen!!

Och till er två avkommor....jag älskar er! : )

Av Kicki EiderLeaf - 22 maj 2007 12:04

Jag har inga som helst ljuva minnen av min konfirmation.
Helst av allt hade jag velat slippa detta hycklande,onödiga jippo!

Tanken på att klä sig i en vit kåpa med en ful vit nejlika i kragen och kritvita skor kändes så jävla fel!
Och sen då..stå där i kyrkan och svara på prästens frågor om Gud och Jesus och allt möjligt...Det var inte något som lockade direkt.

Dom fördömande blickarna i ryggen av släkt och vänner på dom stackars konfirmander(japp,jag var en av dom!) som svarade fel på prästens frågor i kyrkan.

Huva! "Den ungdomen var ju redan förtappat och fast i djävulens klor!" Flera av oss kunde inte svara på prästens frågor(som han iofs hade varit hygglig att förbereda oss på) om allt det vi var TVUNGA att lära oss när vi läste till konfirmationen. Men nervositeten över att svara fel gjorde naturligtvis att man svarade helt käpprätt åt helvete!

I den åldern(14 var jag då)..då är det så mycket annat som tar plats i livet,och allt det här med Gud,synd,skam och evigt äktenskap var ju inte det man gick omkring och tänkte på då man var 14 år!
Nej då var det killar,mellanöl,platåskor,smink,och utsvänga gabardinbyxor som stod högst på listan.

Snacket som vi konfirmander hade om anledningen till att vi konfirmerade oss var i 80% av fallen dom hägrande dyra presenterna.
Resten av oss 20% var mer eller mindre tvingade.
Medan prästen på kvällarna föreläste om synd,skam och äktenskap...."Hedra din moder och fader så att det må gå dig väl i livet".osv,osv....då satt de flesta och tänkte på alla vackra guldkors,guldklockor(jag fick ett kors i silver : )) man skulle få!

Jag tyckte hela tiden att det var under min värdighet att tro på något som jag absolut aldrig skulle kunna tro på!Men vad hjälpte det?
Min "fampo"(Som var väldigt religös) förklarade med pekfinger och myndig stämma:" Alla andra i den här släkten har konfimerat sig,då kan ju DU inte vara den första som låter bli och drar vanära och skam över oss alla"

Och det var det sista jag ville,att göra "Fampo" ledsen.Jag älskade ju henne så mycket!(...jag saknar dig fortfarande fast du varit borta så länge)

Jag har bara luddiga minnen av den konfirmationen! Prästens babbel,frågorna som jag inte kunde svara på,den asfula vita kåpan som jag bar,mamma,Seppo och syskonens uppvakning vid kyrktrappan....

Det enda jag så starkt kommer ihåg,det var prästens högtravande stämma, min fula frisyr,Catta och Monikas asfula blommiga klänningar....Men åxå att det var dom vuxnas rätt att bestämma över mig...sen att man som plåster på såren fick ett silverkors och en klocka...det var liksom ingen tröst...

Av Kicki EiderLeaf - 20 maj 2007 12:25

varför vuxna människor beter sig som sura,gapiga treåringar...bara för att jag inte delar samma åsikter om saker och ting..då ska den personen ha rätt att döma MIG??! Och tala om vad som är rätt och vad som är fel!

Det JAG känner och tycker...det måste väl ändå vara rätt...just bara för att det är JAG som känner så!...Ingen kan väl tala om för mig att det är fel att tycka annorlunda,att det "rätta" är att tycka precis som den "sura gapiga,bortskämda treåringen" tycker man ska tycka och känna!

Den "sura,gapiga och bortskämda treåringen".....som egentligen är en vuxen person och borde ha mer förstånd!?? Som borde veta att allting är inte alltid bara svart eller vitt..

När jag var barn fick jag lära mig massor av saker av min far!
Både praktiska och teoretiska saker...sånt som han trodde jag kunde ha nytta av senare i livet..
Hur man rensar en harr,sätter potatis på hösten,smugglar cigaretter från finska Kolari,binder en fluga,trimmar en moppe,skjuter ripor från baksätet i en Volvo Amazon...osv...osv..

Han lärde mig åxå mycket om människor..hur människor kan tänka,hur människor beter sig i vissa situationer..vad JAG ska tänka på i mina möten med människor..
Han lärde mig att jag ALLTID ska respektera andra människors åsikter..men att jag behöver naturligtvis inte tycka likadant som dom. Han lärde mig åxå att lyssna innnan jag öppnar munnen..bara för att jag inte skulle säga något dumt som jag sedan kunde ångra.

Att han dessutom lärde mig att inte ljuga,inte stjäla,inte prata skit om andra,att inte tro att jag är bättre än någon annan,det är ju självklara saker en förälder/föräldrar lär sina barn...(men där måste jag ju säga att jag flera gånger gjort annorlunda.)

Visst...Snattat en och annan choklad har jag gjort. Sagt att jag älskar någon bara för att inte såra personen i fråga.
Svallrat om grannar.
Trott att jag är den enda som kan en massa saker (i alla fall i vissa sällskap...men jag är så pass ödmjuk så att jag kan erkänna när jag har fel...och det har ju hänt...(men inte SÅ ofta ska tilläggas : ))


Jag har åtminstone försökt levt mitt liv så som jag blivit uppfostrad...sen om det är rätt eller fel sätt i andras ögon..det är det minsta jag bryr mig om!

Om jag får tycka någonting(och YES! Jag FÅR ju faktiskt tycka vad jag vill!!??)....så skulle det väl vara att..Ta reda på först vad du ska kasta skit om..kasta skiten på rätt person...Ta åxå reda på om det du tror och anar verkligen är sant..

Den som står och gnäller,skriker och gapar högst.....den människan vet ju inte hur saker och ting ligger till..den har ju aldrig gått i mina skor.
Varför kan man inte då .......antingen hålla sin käft?!....eller (som är mycket bättre än att hålla käften)ta reda på hur det ligger till innan man öppnar munnen och dömer mig?.....

Presentation

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Maj 2007 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards