Alla inlägg under januari 2012

Av Kicki EiderLeaf - 20 januari 2012 12:06

...ko i mitt kylskåp? Varför inte säger jag då?...tycker den passar så bra där,och jag blir lika glad varje gång jag öppnar min kyl...och det blir många öppningar om dagen minsann   






Åh dessa julstjärnor sjunger verkligen på sista versen...men tycker ändå det är svårt att bara kasta dom!

Det finns ju fortfarande liv i dom...men,men...i helgen åker dom nog i soptunnan...eller så spar jag dom ett tag till...snål och dum i huvudet som man är 



Svärmorstunga...vlket jäkla namn på en blomma!...kan det vara för att blomman är lång och spetsig?...att den påminner om svärmors tunga när hon häver ur sig en massa dumheter?  ...jag älskar iaf mina svärmorstungor...ger en sån nostalgikänsla...dom blommorna fanns tamefasen i alla hem när jag var barn!


 


En av de vackraste prydnadssaker jag har...fick dessa söta änglar av min farmor för över 35 år sedan 




Kunde inte sagt det bättre själv...      

Finaste tavlan  ...gav en likadan till min syster åxå...gav även såna tavlor till mina döttrar..


Fint och rogivande liten text..


Luktar din hund apbajs ur munnen?,kör med denna pasta i en vecka så luktar det nästan Pepsodent ur hundens mun ...Resultat märks redan efter ca två dagar...Rekommenderas! 


En liten fin tavla som jag gjorde en kväll...    


Funderar på att sälja alla mina filmer...har ca 700 nu...Men det är lite som med böcker...har lite svårt att skiljas från mina favoriter...


Måla vit eller behålla den som den är nu?...Tror jag behåller den i orginalskick...men änå lite sugen att fixa till den...men vit? Näää...varför inte knallrosa eller randig i alla regnbågens färger?


Finaste sovrumsskylten som Moa gjort till mig  


Älsklingshund 


Så sant som det var sagt...  

Lite kinky kanske man kan tycka att ha Elvis glo på mig när jag sitter på toa?..men hellre han än tex Göran Persson          

Satans utsikt från mitt köksfönster..alltså med snön...fy fasen vad trist...     

Av Kicki EiderLeaf - 20 januari 2012 10:21

Hela veckan har gått åt att lagra bilder på Telia,så smart att kunna ha sina bilder där och veta att dom ligger i säkert förvar...inte räknat men det är hur många bilder som helst som jag flyttat över,skapat album...nå väl..nu är det gjort iaf. 


I dag ska vi fira Dennis som fyller 40 år idag! Det ska bli roligt!

Så glad över att Sofie och Dennis hittat varandra  ...


Lika glad över alla barns val av partner såklart : )...något jag verkligen försöker undvika det är att bli en sån svärmor från helvete...dom finns,tro mig...inte så att jag är den bästa svärmor...men jag lägger mig absolut inte i mina barns relationer,visst kan det vara svårt vissa gånger och vissa gånger får man bita sig både en och två gånger i tungan för att inte kommentera något   ...men jag låter bli...kommer ihåg själv när jag var ung och nyss bildat familj...det sista man ville var väl att svärmor eller mamma för den delen skulle lägga sig i mitt liv...


Så har jag även börjat kika på resor...lika roligt varje gång..men jag vet redan nu vilket resmål jag ska välja...åker tillbaks där jag redan varit två gånger...tråkigt kan vissa tycka...men varför gå ifrån ett vinnande koncept?...

Lardos,Rhodos har allt jag söker...underbart fint boende...20 meter till havet och en underbart trevlig lokalbefolkning...

Sist jag var ner så gjorde vi en dagsutflykt till Turkiet...inte alls min typ av land jag vill besöka...fast det ligger så nära Rhodos och borde inte skilja sig så mycket så var jag bara glad när vi åkte hemåt igen den dagen...vet egentligen inte varför jag inte gillar Turkiet?...svårt att göra sig en ordentlig uppfattning bara på en dag...men det tog emot direkt jag klev iland på turkis mark........Så det blir Lardos jag åker till.

Har absolut inget emot att åka helt själv,tycker det är helt fantastiskt...i år har vi ändå pratat om att åka några stycken...däribland min egen Sofie...Moa har lilla flickan och hon är nog för liten för att resa...lilla flickan alltså,inte Moa.


Härligt är iaf att vi går mot ljusare tider!

Avskyr verkligen vintern! kallt,blåsigt och så jävla halt hela tiden!

För 15 år sedan hade jag skämts ihjäl över att klappra fram på broddar,det gör jag inte idag...det är min största säkerhet när jag går ut...är livrädd för att ramla och bryta mig! Jävla vinterhelvete säger jag bara!


Längtar till sommaren,längtar till våra kaffestunder på vår fina baksida...helt otroligt vilken härlig sammanhållning vi har grannar emellan just i vårat hyreshus....alltid är det någon som har en termos kaffe när man kommer ut...och ofta har någon bakat...oftast är det Katja eller Nettan som står för bakverken...jag har väl inte bidragit med så mycket fikabröd genom åren...däremot har dom ju fått njuta av mitt sällskap,och det är kanske lika mycket värt som en blåbärspaj med vaniljsås?   


Nu ska jag stryka kläder til kalaset,städa lite och sen gå på långpromme uppe i vår skog med Bälly & Sally!



Ps...Titeln på denna blogg är titeln på en helt underbar bok av Elizabeth Gilbert...Läs den!



Mitt Lardos  





Av Kicki EiderLeaf - 6 januari 2012 20:35

Detta kan bli så tröttsamt i längden...men återigen måste jag slå mig för bröstet och bara basunera ut hur jävla duktig jag är på allt! 

Det finns verkligen ingenting jag inte skulle klara av...har suttit och funderat och funderat...något måste det väl vara som jag inte klarar av?...och det enda jag kan komma på och det som skulle innebära en viss svårighet det skulle vara att slå knut på mig själv...alltså bokstavligen slå knut på mig...men hade jag vägt 30 kilo mindre så hade jag fixat det med...bildligt har jag ju slagit knut på mig många,många gånger i mitt liv

Nej det är absolut ingen överdrift,jag är verkligen världsbäst på ALLT!


Jag kan utan att blinka fixa det mesta...från att brodera en duk till att köra en skoter...pissa i motvind samtidigt som jag plockar svamp...stå på huvudet och samtidigt lösa ett korsord...byta ett avgasrör,slakta en älg...litet av mitt motto här i livet det är att innan jag tar mig an något,så har jag redan bestämt att jag klarar av det...och skulle jag mot förmodan köra fast eller inte kunna fullfölja det jag bestämt mig för så är det naturligtvis inte mitt fel,det är alltid någon annans fel...tex någon bruksanvisning som har ett feltryck,ett recept som är felskrivet ...inte är det mitt fel inte!...


Det är ganska skönt att leva med den inställningen...att ingenting är omöjligt,att jag klarar allt...vad jag än företar mig så ser jag inga svårigheter i det,bara möjligheter och en underbar tillfredställese när jag fixat något som i början kanske såg lite,lite svårt ut...och har jag själv påbörjat något så vill jag såklart själv föra det i hamn...gillar inte när folk lägger sig i och vill bestämma hur jag ska göra,eller ta över på något sätt...nej "Själv är bästa dräng" skulle det kunna stå på mitt vistkort...


Det kan ibland bli lite för mycket av sjävberömmelse,inte så att jag blir trött på mig själv,absolut inte...för vem kan bli trött på ett sånt stort geni,sån otroligt facinerande person,en sån otroligt vacker människa,så vacker så att klockorna stannar när jag kommer in i ett rum?..

Lite,lite energi tar det ju på krafterna att vara så inihelvete duktig hela tiden..men att "Ensam är stark" det stämmer ju väldigt bra inpå mig. 


Det där med att jag börjar morgonen med att kyssa badrumsspegeln och mummla hur mycket jag älskar mig själv är ett mycket bra tips,det gör att hela dagen blir helt underbar nästan redan innan dagen börjat  ...så för dom som inte känner sig duktiga,smarta eller vackra..kyss spegeln din och tala om hur mycket du älskar dig själv...jättelätt matematik,om jag inte älskar mig själv precis som jag är...då kan jag heller inte älska andra människor.


...och till slut,de som inte förstår att det insmygit sig en viss ironi i detta inlägg...till er vill jag bara säga...gå i mina skor en dag,lär känna mig som det jag är...inte den som ni tror jag är  


Puss & Knull Alla Hjärtegull    

Av Kicki EiderLeaf - 5 januari 2012 09:43

Torsdag...trettondagsafton...En helt onödig helg enligt mig...flytta den till februari mars någon gång och kalla den trettiåttondesafton i stället,där kan vi behöva en helg och lite ledigt för alla som jobbar....jag är ganska mätt på alla helger och aftnar nu känns det som...längtar till våren och värmen nu...

Märkligt det där att jag avskyr vintern så otroligt mycket, mer och mer ju äldre jag blir...tycker att med mina norrländska rötter så borde jag inte reagera så starkt emot vintern och kylan...men det gör jag verkligen...och om jag får tillfälle och möjlighet att flytta utomlands när jag blir pensionär så kommer jag inte att tveka en sekund..bo i ett varmt land från september till april...hem till svedala bara för att fira jul och uppleva svensk sommar för att resten av tiden bo i tex Grekland...det skulle passa mig finemang!

Ska göra allt jag kan för att se till att det blir möjligt!


Hannele har iaf namnsdag idag...och det betyder att min Yla har namnsdag  ...Yla Maria Hannele Ejderlöf heter hon...Hannele efter Iza,mitt barnbarn..Yla ska få en liten leverpastejtårta av mig i dag. 


Pappa ligger inlagd på sjukhus igen,han var in en vända strax efter nyår...och nu åkte han in igen igår...det är jobbigt detta med att man upptäcker att ens föräldrar börjar bli gamla,får en massa sjukdomar och krämpor,börjar inse att dom inte finns kvar alltför länge till...mamma är iaf fysiskt relativt pigg...värre med pappa...och frågar man honom hur han mår så säger han inte hela sanningen...pratade med M i går,och vi pratade mycket om och kring pappa...man kan inte "säga" åt pappa vad han ska göra,han är ju vuxen...men ibland skulle man verkligen behöva slå näven i bordet och säga åt honom...jag försökte göra det efter han kommit hem från sjukan efter nyår..men allt det man säger,och att man försöker vädja till honom om att han ska ta bättre hand om sig,lyssna mer på läkarna...det rinner av honom precis som när man häller vatten på en gås...

Vi pratar ganska ofta på telefon nu jag och M,han är ju hemma och hoppar runt med en bruten fot,och jag är mitt emellan två jobb,så tid till att prata har vi ju..vi pratar mycket om pappa...om livet..om saker som händer i vår vardag.

Älskar M för många olika orsaker,inte minst för att han är en alldeles underbar bror...men åxå för att när vi pratar om något och han tycker annorlunda så jamsar han inte med,tycker han något annorlunda om något då säger han det...


Idag ska jag hämta hem min taklampa,full med glasprismor,fick en sån av jätterara Millan...prismorna ska jag ha för att göra en helt egen ljuskrona...stommen har jag redan, så nu ska jag bara samla på mig en massa glasprismor...några har jag fått av Katja,några har jag köpt på Tradera och som sagt några ska jag hämta idag...gillar det att alla prismor inte är lika,att man får pussla lite för att få den så fin som man vill...ska bli roligt att designa en helt egen ljuskrona med en massa vackra glasprismor...ska börja med den så fort jag fått ihop tillräckligt med prismor...någon deadline finns inte för att få den klar,utan det får vara ett projekt som får ta tid...inte mig emot...

På göra-listan mer finns massor av saker jag måste fixa,ska montera på dörrarna på mitt nymålade vitrinskåp..måla en bokhylla vit...sy nya kuddar till soffan och hitta ett häftigt tyg i någont härligt mönster till min vikvägg...såg ett tyg på nätet,retromönstrad i svart och grått..dyrt som snus,men det vill jag verkligen ha!


Åsså det där med stjärntecken...jag tror väl inte på horoskop direkt...inte såna man hittar i kvällstidingar och veckotidningar...men lite roligt att läsa dom är det ju ändå,det måste jag erkänna...om man ska tro astrologerna så kan man läsa detta om mitt stjärntecken Oxen:


" Med kärleksplaneten Venus som stjärnteckenhärskare blir Oxen varm och sensuell.

Oxen uppskattar skönhet och livets goda.

I relationer och samarbete är Oxen sinnlig och lojal.

En pålitlig vän som står med båda fötterna på jorden.

Oxen är rejäl och håller sina löften.

Oxen är i regel lugn, trofast och tålmodig, men mycket envis! 

Eftersom god mat och dryck uppskattas ser man ofta Oxen i köket, på caféer eller restauranger.

En livsnjutare som värdesätter kvalitet och komfort.

Skönhetsplaneten Venus skänker Oxen en inbyggd känsla för färg och form.

Ett intresse för kläder, inredning, dofter, blommor, konst eller musik hör till bilden. 

Förutom en dragning till livets goda värdesätter Oxen trygghet och stabilitet.

Nödvändiga förändringar ska vara väl genomtänkta och praktiska aspekter noga vägas in.

Alltför snabba förändringar brukar inte välkomnas. ”Man vet vad man har men inte vad man får”

En bestämd läggning och god framförhållning är kännetecknande, likaså ett ekonomiskt sinnelag.

Att skapa långsiktiga mål är naturligt för den stabila och jordnära Oxen, som brukar bygga upp en solid materiell plattform.

Planeringsförmåga, tålamod och omtänksamhet hör tecknet till.

Barn, djur och natur ligger denna välvilliga och ansvarskännande personlighet extra varmt om hjärtat."


Ni som känner mig som person,kan se att det stämmer ganska bra överens om hur jag är som person...men som sagt..man får ändå ta det med en nypa salt...men jag gillar den biten där det står:

"Oxen är i regel lugn, trofast och tålmodig, men mycket envis!"   


"Min egen strand" ...Lardos,Rhodos  


Av Kicki EiderLeaf - 2 januari 2012 18:49

 
Av Kicki EiderLeaf - 2 januari 2012 09:07

Varför undrar ni kanske? Har kärringen blivit snål på gamla dar?...Nejinte snål kanske...men den 21/12 2012 går jorden under,vi sprängs alla åt helvete,eller som det förutspås,vi går mot en "ny" tid...allt enligt Mayafolkets kalender...

Sånt djävla dravel! Jag tror lika mycket på detta som jag tror på tandfèn!

Synd bara att det är så många,för det är det faktiskt, som går på detta...det jag ogillar mest är att unga människor,som är så väldigt lättpåverkade,verkligen tror att det är på riktigt...

Så den 21/12 2012 står man säkert som vanligt och rullar köttbullar som en toka,eller springer och inhandlar de sista julklapparna...det är jag helt övertygad om.

Media kommer ju såklart att ha ett riktigt bra år vad gälller detta...tänk alla TV-program som tar upp detta...alla böcker som kommer att ges ut...all medial bevakning överhuvudtaget...20 spänn på att det kommer att tryckas upp t-shirts med någon häftig text...varför inte?: "En dag ska vi alla dö...och idag är det den dagen".


Om jag ska summera året som gått kanske?...överlag har det varit ett mycket bra år...visst har det hänt saker som är mindre roliga,men inget katasrofalt,inget som inte har påverkat mig mer än vanligt...och det är ju bra.


Bra saker som hänt då?...Min Sofie och Dennis har ingått äktenskap...så har även min syster Katja och hennes Johan...Moa & Ari väntar på sin flicka som ska göra entrè den 15 mars i år...Joel har hittat kärleken...Anders och hans familj har flyttat till en helt underbar etagevåning i Nora...

För min egen del då?...I början av förra året fick jag en ny familjemedlem,lilla Sally...en underbar liten hund...hon förgyller och gör mitt liv så rikt och Yla avgudar henne...

Jag älskar henne och hennes personlighet och är så glad att hon kom in i min familj.


För övrigt så har min "på-sidan-om-buissnes" gått kanonbra detta år...sålt prylar,grejer för minst 45.000

Jag är ju en sån "antik-pryl-nörd",men det har iaf gett väldigt fina resultat detta år...och jag lär mig hela tiden vad som går att sälja och har utvecklat en bra näsa och känsla för riktiga fynd.

Just detta med prylar,loppissaker är en stor passion i mitt liv,och för många kan det vara svårt att förstå hur man som jag kan ägna så mycket tid till just detta...

Jag älskar det,och en dröm jag har det är att starta en butik på nätet,och jag hoppas jag ska kunna genomföra den idèn detta år!


Annars lunkar jag väl på i gamla fotspår kan man säga...retar skiten ur folk när jag vill och behöver göra det...och försöker åtminstone göra min värld bättre genom att göra val som passar mig bäst...får tänka bort ibland på vad andra tycker,och kör mitt eget race...det brukar alltid bli bäst så...


Jag har iofs slutat jobba på COOP,inte för att jag vill,utan för att reglerna inom arbetsmarknaden säger att jag inte kan jobba och stämpla samtidigt mer än ett visst antal dagar...det var ett riktigt bakslag...som ensamstående så är man ju så beroende av att man har en inkomst som gör att man klarar sig..och visst..jag får stämpla A-kassa,men det är inget jag gillar direkt...jag vill jobba och göra "rätt" för mig!

Jag vill känna att jag har kontroll i mitt liv vad gäller min försörjning...vill när jag får lönekuveret känna att jag gjort rätt för mig,det är en sån skön känsla...har iaf nu sökt en utannonserad tjänst som jag tror och hoppas mycket på...receptionist på ett hotell! Bara att hålla tummarna!



Iza och hennes föräldrar blev stoppad av en modellagentur i Örebro och Iza är numera en etablerad barnmodell. Den tjejen har verkligen "det" och kommer att gå långt här i livet. Och hon älskar det,det syns så tydligt!




       

Älskar den här bilden,Joel är ett otroligt hängivet Chelsea-fan,och Anders..kanske inte lika hängivet...men för Joels skull så tog han på en match-tröja och tillsammans kollade dom en Chelsea-match. Det är riktig kärlek.


 

Anders i sitt esse,här verkar han fått till ett ordentligt riff eller en bra slinga,och han älskar verkligen det...det ser man så tydligt!


 

Mitt Hallonhjärta i tomteluva


Sötaste tomtenissan  


Presentation

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5 6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Januari 2012 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards