Direktlänk till inlägg 9 november 2011

De Djupaste Känslorna Döljer Sig Längst In Bland De Osagda Orden...

Av Kicki EiderLeaf - 9 november 2011 06:57

Jag är absolut ingen morgonmänniska,kan få lätt ångest när jag hör väckarklockan dra igång vid sex-tiden... men vissa dagar måste man ju bara  släpa sig upp...och visst är det väl så...bara man kommit upp,satt på kaffe och går ut på en morgonpink med flickorna,kommer in och får dricka en nygryggd kopp kaffe...så är det inte lika hemskt längre...som idag tex...ska in på ett besök i Fagersta...igen...tyckte jag nyss var där...det är ett fasligt åkande fram och tillbak med buss känns det som...

Nej då tycker jag mycket hellre om att vara vaken halva nätterna...tror jag gillar kvällarna mest bara för att jag då får jag vara ifred,och kan pyssla och greja med saker utan att bli störd och avbruten för mycket....bara tex ligga och läsa...Åh det finns så många bra böcker!

En som jag nyss läst heter "Saknar dig!,Saknar dig" av Peter Pohl och Kinna Giert...visserligen en ungdomsbok,men så bra!







Handlingen: Två tonårsflickor springer över vägen efter bussen till skolan. De är tvillingar, enäggstvillingar.


Den ena systern blir påkörd och dödad. 
Detta är berättelsen om Tina som blev kvar, tvungen att försöka stå upprätt i livet utan sin syster Cilla. 

Hösten 1990 får Peter Pohl ett brev från Kinna Gieth, då 14 år. Hon berättar att hon hade läst hans bok Alltid den där Anette! tillsammans med sin tvillingsyster Jenny.


I slutet av boken dör Anettes tvillingsyster och tillsammans hade tjejerna pratat om just det, vad skulle hända om en av dem dog. 
Ett par veckor senare omkommer Jenny i en trafikolycka. 

I sitt brev frågar Kinna Gieth Peter Pohl om han kan tänka sig att skriva en bok tillsammans med henne.


Det kunde han. Drygt ett år senare var boken färdig. Resultatet hade blivit en tidlös beskrivning av bottenlös sorg, men också om kärlek och hopp. Direkt när den kom var det klart att det var en ungdomsboksklassiker. 
Den belönades med Augustpriset 1992 och den tyska översättningen fick Deutscher Jugendliteraturpreis 1995. 
På listan över hela 1900-talets bästa svenska böcker kom Jag saknar dig, jag saknar dig! på 27:e plats, framröstat av mer än 21 000 biblioteksbesökare över hela landet. 




 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Kicki EiderLeaf - 15 maj 2012 11:28


  Idag klockan nio ringde kyrklockorna för pappa i Pajala. En stor tröst är att veta att han kommit fram till himlen och att Micke mötte honom där.  Jag är inte alls religös på något sätt,men jag har ändå en lite naiv föreställning om himlen,oc...

Av Kicki EiderLeaf - 13 maj 2012 20:23


Det har verkligen varit en tuff och jobbigt början på detta år för min familj.   Dennis min svärson som föll ihop på sitt arbete,Anders som fick en hjärtinfarkt,Lilla Wilma som kom till världen med stor dramatik för att sen bara några veckor sena...

Av Kicki EiderLeaf - 11 maj 2012 23:17

    Där borta vid pilenhar jag lagt min farDär vilar han tryggtpå den plats han badDär brisen från havetger honom fläktDär hamnar vi alla till sluti min släkt   Uppe vid husetfinns tårarna kvarSom vi har samlatjag och min farMärkta av sorg...

Av Kicki EiderLeaf - 10 maj 2012 08:14

....och det handlar om att stå för dom val man gör. Hela livet består av olika val. Varje dag nya val. Ska jag äta falukorv eller köttbullar till middag? Ska jag klippa mig eller låta håret växa? Ska jag säga vad jag tycker eller hålla käften...

Av Kicki EiderLeaf - 8 maj 2012 08:31

Man prioriterar verkligen olika här i livet,det har jag blivit så medveten om på sistone.   Det som för mig och de flesta andra är viktigt i livet,det kan någon annan tyckas kvitta fullständigt. Nej det är ju återigen inte så att det jag säger,...

Presentation

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
  1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< November 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards